Black Tulip Beauty

Tanácsok téli futáshoz

2017. január 13. 09:28 - blacktulipbeauty

Én kint szeretek futni. Ilyen időben is. Ugyanakkor hogyha most kezdtek bele érdemes átgondolni, hogy kinti futással, vagy a konditermes-futópados verzióval érdemes-e. Én most megpróbálom összehasonlítani, kiemelni az előnyöket illetve a hátrányokat mindkét típushoz. És tippeket szeretnék adni a kinti futáshoz. (Ha általános, évszak független tippeket szeretnél a futáshoz, amit az edzőteremben is alkalmazni tudsz, akkor például Borinál találsz nagyon szépen összeszedve: első bejegyzés ebben a témában, ezen kívül van még hat bejegyzése, szóval elég átfogó :)

dsc_0409.JPG

1. Az edzőteremben meleg van.

Senki ne nevessen! Ez a legfontosabb szempont, hiszen itt nincs szükség speciális ruhákra. Ha nem érezzük magunkat furcsán akár egy sima otthoni melegítőben, pólóban meg - kezdetnek- egy párezres cipőben is lemehetünk.
A kinti futáshoz viszont sok mindenre szükség van:

Téli futónadrág: Vastag, de átengedi az izzadtságot, kevésbé fogsz fázni benne, ezt nem nagyon lehet mással helyettesíteni.

Téli futó felső: Kb. az a funkciója mint a futónadrágnak.

Futódzseki, vagy valamilyen őszi-tavaszi dzseki: Funkciója, hogy véd a szél és a csapadék ellen, tehát nem lehet túl vastag, de nem lehet az anyaga pamut sem. Ha van átmeneti kirándulós dzsekitek szerintem teljesen megfelel a célnak (én ilyent használok, de azért ide is linkeltem egy decatlonos, kifejezetten futáshoz való darabot).

Sapka: Ez talán elhagyható, vagy fülmelegítővel pótolható, teljesen rajtatok és a fázékonyságotokon múlik.

Sál (ebből is érdemes futós/ síelős verziót választani): Egyfelől rendes sál funkciót tölt be, másfelől, ha olyant választunk ami fent marad az orrunkon, ha meghúzzuk benne a kötőt, akkor nem lélegezzük be a hideg levegőt, amitől egyfelől romlik a teljesítményünk, illetve betegek is lehetünk.

Kesztyű: Szerintem ebből  bármilyen szövet megfelel, csak ne fagyjon le a  kezünk.

Zsebkendő: Nyáron is fontos, de télen elengedhetetlen. Nem akarom nagyon részletezni az okot, de egy km után nagyon kellemetlen lesz a hiánya...

dsc_0376.JPG

Emellett télen nagyon jól kell tudni előre tervezni a kinti futásainkat, ugyanis nem célszerű kimelegedve, izzadtan kint sétálgatni, mert eléggé borítékolható, hogy le fogunk betegedni. Vagyis előre meg kell tudnod határozni, hogy hány kilométert/ percet tudsz futni és ezt be is kell tartani. Mindenképp kaputól-kapuig érdeme futni. És a nyújtást is bent, a melegben csinálni. Ez a tervezés pedig kifejezetten nehéz tud lenni, főleg, hogy tapasztalat szerint télen picit kevesebbet is bír az ember. Azért nem lehetetlen :)

2. Ha már befizettem...

Az is tud természetesen motiválni, ha sok mindet összevásárolsz, de az megmarad későbbre is, nem fogja senki elvenni tőled csak azért mert nem használod (annyit amennyit tervezted). Viszont az edzőtermekben a bérletek csak bizonyos ideig érvényesek, és az ember nem szeret pénzt kidobni, tehát, ha már megveszel egy 10 alkalmas bérletet pl. akkor le is fogod járni nagy valószínűséggel, ami sokat segít a tervek megvalósításában.

3. A konditeremben más edzésformát is lehet csinálni...

Egy bérlet az edzőterembe akkor sem pénzkidobás, ha két hét után rájössz, hogy utálsz futni és nem is látsz rá esélyt, hogy valaha megszeresd, hiszen sok egyéb gép és edzésforma közül választhatsz, sokszor pár fajta csoportos edzés is benne van a bérletben (pl. jóga, aerobik...).

Egy téli futó ruha szettet is fel lehet azért használni mondjuk sí aláöltözetnek, de ez lényegesen szűkebb körű felhasználási mód azért.

 4. Hamar sötétedik...

Az a szomorú, hogy ha este hatkor megyünk el futni, már az is éjszakai futásnak számít télen. Én nem kifejezetten szeretek sötétedés után futni, szerintem elég félelmetes tud lenni még viszonylag forgalmas helyen is. Ráadásul azt se feltétlenül látod, hogy mibe lépsz bele, jeges-e (erre külön figyeljetek, mert nem jó elvágódni a közepén, inkább lassabban menj, de érj haza) az út, stb.

dsc_0411.JPG

5. Az edzőterembe el kell menni.

Az edzőtermi futás nagy buktatója. Sok idő amíg eljutok oda, amíg haza jutok, nincs annyi időm stb. A kinti futás pont annyi idő lesz amennyit szeretnénk mozogni (mert ugye jól megtervezzük előre...:).

5.+1 Futópadon futni unalmas (?)

Ez a saját véleményem. Én sokkal kevesebb ideig is bírom és rajtam a zene sem segít. Ugyanakkor ismerek olyant aki szerint nem az, és kifejezetten szeret így futni. Szóval ezt neketek kell kitapasztalnotok.

dsc_0395-2.JPG

Szerintem, ha valaki most kezd futni, egyszerűbb teremben, de ha kedvet kaptatok a kintihez (mondjuk a csodálatos szettemtől :D) akkor nagyon tudatosan csináljatok! Nem szeretne senki betegen otthon feküdni két hetet egy futás után...

Mindenkinek hajrá, és Semmiképp se halogassátok tavaszig a kezdést!!! :)

 

 

3 komment
Címkék: Mozgás Futás

A bejegyzés trackback címe:

https://blacktulipbeauty.blog.hu/api/trackback/id/tr9012105307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

terepfuto 2017.01.15. 08:06:15

Teli futokabatbol van mar olyan ami szelallo ergo a plusz kabat felesleges.
Nezz utana a testho hany szazaleka tavozik a fejeden,kezeden.Maris nem irnal olyan hulyeseget,h sapka felesleges es eleg a szovet kesztyu.
Zsebkendo szinten felesleges meg kell tanulni hasznalni az "orosz zsebkendot" meg ha ez elsore merednek is tunik.
Hideg levego es teljesitmeny csokkenes osszefuggesrol is linkelhetnel egy tanulmanyt.Hideg levegotol nem leszel beteg,futas utani kihulestol mar inkabb.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2017.01.15. 12:13:41

A futópados futásnál nálam a podcastok váltak be. Elmerülsz a beszélgetésben, észre sem vetted és máris hopp 3 km-nél tartasz

blacktulipbeauty 2017.01.15. 12:16:33

@terepfuto:
Kedves terepfutó!

Ezzel a bejegyzéssel alapvetően nem a nagyon régóta és sokat futóknak akartam segíteni, hanem azoknak akik most szeretnének elkezdeni futni. Szóval sok tanács valóban nem feltétlenül megfelelő egy maraton lefutásához, de ha valaki három km-t szeretne futni, akkor már inkább megéri elolvasni.
Nem azt írtam, hogy két kabátot vegyenek, hanem adtam -egy szerintem kezdő futóknak elég jó- alternatívát a futókabátra, hogy ne kelljen még többet költeni a felszerelésre.
A hőleadásban teljesen igazad van, ugyanakkor nekem elég egyénfüggőnek tűnik, hogy ki hány fokban fázik meg sapka nélkül -van aki már az 5 °C-ot sem bírja ki, de van aki -5°C-ban sem fázik meg nélküle.
Nem tudom, ezt a cikket meg tudod-e nézni teljes hosszában, de ez a hideg levegő belélegzésének és a teljesítménynek az összefüggéséről szól: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4580877/.
Ez pedig picit kevésbé tudományosan, de a hideg levegő belélegzésének és a betegségeknek a kapcsolatáról: koponyeg.hu/hireso/461-orvosmeteorologia-a-szaraz-hideg-levego-kovetkezmenyei.

Köszönöm, hogy ennyi időt és figyelmet szenteltél a bejegyzésemnek:

Sarolt